...
פתיחת עסק חדש

פתיחת עסק עצמאי: 10 שלבים קריטיים המהווים מדריך מעשי ומלא להצלחה

 

חשבתם פעם על האפשרות שהרעיון הנמצא בראשכם יהיה מותג שישנה את השוק? בעולם מלא אפשרויות ודרכים להגשמת חלומות, פתיחת עסק עצמאי מהווה אלטרנטיבה מפתה ומלאת פוטנציאל לכבוש את השוק. במטרה להפוך רעיון לעסק מצליח נדרש הרבה יותר מרצון טוב, וצריך לבנות תכנית מוגדרת שתסייע לעמוד באתגרים ולנצל הזדמנויות. איך פותחים עסק עצמאי? ואיך לגרום לו לפרוח ולהצליח בתחרות האינטנסיבית של העולם העסקי?

בכתבה נתעמק בנושא פתיחת עסק עצמאי ונסקור את השלבים השונים של פתיחת וניהול העסק. תוכלו גם למצוא כאן טיפים לפתיחת עסק קטן, טעויות שיש להימנע מהן בפתיחת עסק ועוד. אז אם אי-פעם חלמתם על היום בו תעזבו את העבודה ותתחילו לפרוש כנפיים, הכתבה הזו תוכל לסייע לכם.

 

 

מה מוביל אותנו לפתוח עסק עצמאי?

כמעט כל אחד מאיתנו מונע ע”י חלומות ותשוקות. בעידן בו האפשרויות להגשמה עצמית רבות מתמיד, פתיחת עסק עצמאי מהווה דרך מצויינת למימוש אישי. מה מוביל אדם לבחור בדרך של פתיחת עסק עצמאי? בפסקאות הבאות אציין חמש סיבות המובילות אנשים לבחור בדרך זו.

 

תשוקה לעצמאות

לעיתים רבות אנשים חושבים על פתיחת עסק עצמאי עקב הרצון לקבוע את לוח הזמנים שלהם, לבחור אילו פרויקטים לקדם ואפילו אילו לקוחות לשרת. בעולם הישן, היה ברור שצריך לעשות הכל כדי שהלקוח יהיה מרוצה. אני מאמין כי זה בהחלט נכון, אבל בשביל שהלקוח יהיה מרוצה, קודם כל אתם, בעלי העסק, צריכים להיות מרוצים. במידה ותוכלו להגיע למצב בו תשלטו יותר במציאות ואפילו תבחרו את הלקוחות, המשפיעים על האנרגיה שלכם וכתוצאה מכך על העסק, תוכלו להרגיש מרוצים יותר. עצמאות היא אינה רק עניין כלכלי אלא גם ביטוי לקיום אורח החיים אליו אתם שואפים.

 

הזדמנות להגשמת חלומות

פתיחת עסק עצמאי מהווה הזדמנות להוציא את התשוקה והכישרון שלכם לפועל. זהו מסע בו הרעיונות הייחודיים שלכם מתחילים לקבל ביטוי, ואתם מביאים את הערך המוסף שלכם לשוק. במטרה להצליח מבחינה עסקית נדרשים מאמץ ומחוייבות, ואנשים רבים מעידים על תחושת מימוש עצמי בעקבות פתיחת עסק עצמאי מצליח.

 

פתיחת עסק עצמאי נובעת לעיתים מרצון להגיע לסיפוק אישי

משמעות בעבודה מהווה מרכיב מרכזי בתחושת הסיפוק האישי. פתיחת עסק עצמאי מאפשרת לכם לעסוק במה שאתם אוהבים ולתרום לעולם בדרך המשקפת את הערכים והחזון שלכם. כמו כן, היא מהווה הזדמנות להשפיע, להוביל שינוי ולספק ערך מוסף לחברה ולקהילה. כך למשל, באתר שלי, תוכלו לראות דרכים רבות בהן אני מספק ערך כדוגמת בלוג התפתחות אישית, המכיל נושאים רבים וטיפים לשיפור עצמי.

 

הישגיות

אחת הסיבות המרכזיות המובילות אנשים למצב של פתיחת עסק עצמאי היא הישגיות. היכולת להקים עסק, להובילו להצלחה ולראות את תוצאות המאמץ, מעניקה תחושה עצומה של סיפוק ומזינה גם את הפרמטר של ביטחון עצמי. כאשר אדם מגשים את הרעיון שלו והופך אותו לעסק, הוא לא רק משפיע על הסביבה הכלכלית והחברתית שלו, אלא גם מחזק את האמון שלו בעצמו וביכולותיו.

 

 

פתיחת עסק עצמאי בעקבות זיהוי צורך קיים בשוק

במידה וזיהיתם צורך קיים בשוק ואתם חושבים שיש לכם פיתרון בעל פוטנציאל הצלחה עסקית, לבטח תרצו להציע אותו, אך לפני שתחליטו על פתיחת עסק עצמאי, מומלץ לעשות בדיקת היתכנות עסקית. למעשה, מדובר באחת הסיבות החשובות והנפוצות ביותר המובילות אנשים לחשוב על פתיחת עסק עצמאי, ועסקים רבים נולדו מתוך הבנה שיש מקום לשיפור, לחדשנות או להצעת פתרון לבעיה קיימת. היכולת להציע משהו שונה ובעל ערך יכולה לגרום לעסק להיות מוצלח ומבוקש.

 

 

פתיחת עסק עצמאי השלבים: איך פותחים עסק עצמאי?

בדרך למימוש השאיפה של פתיחת עסק עצמאי, כל יזם צריך לעבור את השלב של תכנון והקמת העסק. מדובר על שלב המתאפיין באתגרים והזדמנויות רבות, וחשיבותו להצלחת העסק היא קריטית. באופן כללי, שלב זה נחלק לשניים: הגדרת הרעיון העסקי והכנת תכנית עבודה ממוקדת.

במקרה של פתיחת עסק עצמאי השלבים השונים דורשים תשומת לב, נחישות ויכולת הסתגלות למציאות דינמית. בפסקאות הבאות אמנה את השלבים לפתיחת עסק עצמאי ואסביר בפירוט על כל אחד מהם.

 

 

השלב הראשון של פתיחת עסק עצמאי: הגדרת הרעיון העסקי

רעיון עסקי יכול להיות הסיבה בגללה אתם מחליטים על פתיחת עסק עצמאי, והוא מניע את כל מה שיש לעסק, החל מהמוצרים והשירותים ועד לאופן בו הם משווקים. הרעיון העסקי לא חייב להיות ייחודי, אבל חייב להיות לו פוטנציאל לכבוש חלק משוק היעד, ורצוי שיהיה לו בידול, משמע, שיציע משהו שונה או באופן שונה מהמתחרים הפוטנציאליים.

על הרעיון העסקי לעמוד במגוון רחב של קריטריונים. עסקים רבים נכשלים זמן קצר לאחר ההקמה כיוון שהוא אינו מתאים מבחינה מסחרית. להלן נקודות חשובות בנושא הגדרת רעיון עסקי:

 

  • הגדרה ברורה: מהו המוצר או השירות?

 

  • ייחודיות: האם הוא מציע חדשנות או פתרון ייחודי לבעיה קיימת?

 

  • בידול: באיזו דרך הוא שונה מהמתחרים? מהו הערך המוסף אותו הוא מציע?

 

  • פוטנציאל השוק: האם קיים ביקוש למוצר או השירות?

 

  • פרקטיות: האם הוא ניתן ליישום?

 

  • טווח הזמן: האם הוא יכול להתקיים לאורך זמן?

 

  • התאמה אישית: האם הרעיון מתאים ליכולות, לערכים ולתשוקות שלכם?

 

  • תכנית כלכלית: יש לבצע הערכה ראשונית של עלות הקמה, הפעלה והכנסות צפויות

 

מומלץ לבצע מחקר ובדיקה מתמדת כחלק מתהליך הגדרת הרעיון העסקי במטרה לבחון אותו מכל הזוויות האפשריות ולשפרו, וניתן לעשות זאת באמצעים שונים כדוגמת פידבק מלקוחות פוטנציאליים.

יש לשים דגש מיוחד על נושא ההתאמה האישית ולבדוק האם יש ברעיון העסקי שלכם הזדמנויות קידום וצמיחה אישית ומקצועית, לאמוד את רמת הסבילות שלכם לסיכון הכרוך בהיבט של פתיחת עסק עצמאי ואת מידת התאמתו לערכים האישיים שלכם. פיתוח והגדרת הרעיון העסקי בהתאמה לצרכים, לערכים ולתשוקות שלכם הוא תהליך מכריע המשפיע לא רק על הצלחת העסק אלא גם על הסיפוק והאושר האישיים שלכם.

 

 

שלב שני: מחקר שוק מקדים (ישמש אתכם בתכנית העסקית)

תחושת בטן או תשוקה אינם מספיקים לעסק, ויש לבצע מחקר שוק מקדים במטרה לקבוע האם יש פוטנציאל לרעיון העסקי שלכם. מחקר שוק מקדים לפני פתיחת עסק עצמאי הוא שלב חיוני בבניית תוכנית עסקית, והוא מתבצע באמצעות איסוף משוב מצרכנים על המוצר או השירות ואיסוף מידע רלוונטי על השוק.

כאשר אתם מחליטים על פתיחת עסק עצמאי, אתם צריכים שיהיה לכם מושג ברור לגבי קהל היעד כדוגמת מיהם הלקוחות שלכם (מאפיינים דמוגרפיים) ומהם הרגלי ההוצאות שלהם, ואתם צריכים גם מידע על המתחרים כדוגמת תמחור ומחירים. עליכם גם לדעת מהן הזדמנויות הצמיחה, אפשרויות שינוי העסק וביצוע התאמות נדרשות. ככל שיהיה לכם יותר מידע מראש, כך תוכלו לקבל החלטות עסקיות מושכלות יותר.

 

רשימת דגשים חשובים בשלב זה:

 

  • איסוף מידע: ניתן לעשות זאת באמצעות סקרים, ראיונות או ניתוח נתוני שוק

 

  • ניתוח מידע: זיהוי מגמות, התנהגויות צריכה, וצורך או פערים בשוק שהעסק שלכם יוכל למלא

 

  • שימוש בכלים ומשאבים: מומלץ להשתמש בכלים דיגיטליים או במשאבים חיצוניים לקבלת תובנות עמוקות. לדוגמה, תוכלו להשתמש בתוכנות לניתוח נתונים, דו”חות תחקירי שוק, או לשכור את שירותיהן של חברות מחקר שוק

 

  • החלטות מבוססות נתונים: שלב חשוב במיוחד בעת פתיחת עסק עצמאי המסייע בהקטנת הסיכונים ובהגדלת סיכויי ההצלחה

 

אל תדלגו על שלב זה, אמנם יכול להיות מפתה להשקיע פחות זמן בחלק הזה של פתיחת עסק עצמאי, אבל מדובר על שלב חיוני. לשם המחשה, אספק לכם דוגמה. יזם התחיל בפיתוח תוכנה לניהול זמן. באמצעות המחקר שביצע, הוא גילה שהשוק דורש פתרון לניהול משימות צוותיות ולפיכך כיוון מחדש את מאמציו והצליח ליצור מוצר חדשני. הדוגמה ממחישה את החשיבות של גמישות, התאמה לשוק וקבלת החלטות מושכלת. זכרו, החלטות מבוססות נתונים יכולות להניע את העסק שלכם בכיוון הנכון ולחסוך לכם בזבוז כספים ומשאבים.

 

 

השלב השלישי של פתיחת עסק עצמאי: בניית תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך אסטרטגי המתאר את יעדי החברה, האסטרטגיות ומסגרת הזמן להשגתן, והיא כוללת בין היתר מחקר וניתוח שוק, תחזיות פיננסיות ומבנה ארגוני. התוכנית העסקית מהווה מפת דרכים לצמיחה עסקית ומגבירה את סיכויי השגת המימון.

בהתחשב בכך שבניית תוכנית עסקית היא תהליך הדורש איסוף וניתוח מידע רב, מומלץ להפריד בינה לבין שלב ביצוע מחקר השוק. באמצעות כך, ניתן לארגן את המשימות, כאשר השלב של בניית התוכנית כולל את כתיבתה בהתבסס בין היתר על המידע הנאסף בשלב הקודם. הפרדה זו מסייעת בסידור ומיקוד התהליכים במסגרת הקמת העסק, וגורמת לכך שהשלב של פתיחת עסק עצמאי יתבצע בצורה מושכלת ומסודרת.

לעיתים קרובות, מוסדות פיננסיים ומשקיעים מעוניינים לבחון את התוכנית העסקית לפני מימון, אך גם אם אינכם מתכננים לחפש מימון חיצוני, היא תוכל להנחות אתכם בכל הקשור לפעולות שאתם עושים בשלב של פתיחת עסק עצמאי ובשלבים הבאים אחריו.

 

להלן שלבי בניית התוכנית העסקית בעת פתיחת עסק עצמאי:

 

  • תמצית מנהלים: סקירה קצרה של תמצית העסק, מטרותיו ודרכי השגתן

 

  • תיאור החברה: מידע כללי על העסק הכולל מבנה משפטי, מיקום וסקטור שוק

 

  • ניתוח שוק: ניתוח מעמיק של שוק מטרה הכולל תחרות, קהל יעד, מגמות עתידיות ועוד

 

  • מתווה הניהול והארגון: מבנה הארגון, תפקידי המפתח ומודל הניהול

 

  • המוצרים ו/או השירותים: פירוט המוצרים ו/או השירותים שהעסק מציע, יתרונותיהם, ואיך הם מתמודדים מול התחרות

 

  • פילוח לקוחות: זיהוי וניתוח קטגוריות קהל היעד, העדפותיהם וצרכיהם

 

  • תוכנית שיווקית: פיתוח אסטרטגיה שיווקית להגעה לקהל היעד הכוללת ערוצי שיווק, תקציב ומטרות

 

  • תוכנית לוגיסטית ותפעול: תכנון תהליכים לוגיסטיים ותפעוליים הכוללים מלאי, ספקים, ייצור ושירות לקוחות

 

  • תוכנית פיננסית: ניתוח פיננסי מפורט הכולל תקציב, תזרים מזומנים, ניתוח רווחיות ותחזיות לעתיד

 

 

שלב רביעי: מציאת מקור מימון

מימון העסק היא אחת הבחירות הפיננסיות הראשונות והחשובות ביותר, והיא מתבצעת כבר בשלב של פתיחת עסק עצמאי. האופן בו תבחרו לממן את העסק שלכם עשוי להשפיע על האופן בו תבנו ותנהלו אותו.

לכל עסק יש צרכים שונים, ואין פתרון פיננסי המתאים לכולם. להלן רשימת האפשרויות השונות למימון העסק:

 

  • הון עצמי: שימוש באמצעים הפיננסיים שלכם במטרה לתמוך בעסק. היזהרו לא להוציא יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם, וכדאי להתייעץ עם איש מקצוע כדוגמת יועץ פיננסי אישי

 

  • הון סיכון: משקיעים יכולים לספק לכם מימון במקרה של פתיחת עסק עצמאי בצורה של השקעות הון סיכון. לרוב, סוג זה של מימון מוצע בתמורה לנתח בעלות ולתפקיד פעיל בחברה כדוגמת מקום בדירקטוריון. השקעות הון סיכון לרוב מתמקדות בחברות בצמיחה גבוהה, הסיכון והתשואה הפוטנציאלית למשקיע גבוהים יותר ואופק ההשקעה בו ארוך יותר ביחס למימון המסורתי

 

  • מימון המונים: גיוס כספים לעסק ממספר רב של אנשים שאינם נחשבים מבחינה טכנית למשקיעים, כיוון שהם לא מקבלים חלק מהבעלות בעסק ואינם מצפים לתשואה כספית. לרוב, הם מצפים לקבל את המוצר, השירות או הטבות מיוחדות כדוגמת קרדיט. למעשה, מדובר על אופציה פופולרית, כיוון שאין לבעל העסק התחייבות כלפי המממנים ולכן יש בה סיכון נמוך מאוד. יחד עם זאת, כל פלטפורמת מימון המונים היא שונה, אז הקפידו לקרוא את האותיות הקטנות ולהבין את מלוא ההתחייבויות הפיננסיות והמשפטיות שלכם

 

  • הלוואה לעסקים קטנים: כדי להגדיל את הסיכויים שלכם לקבלת ההלוואה בעת פתיחת עסק עצמאי, כדאי שתהיה לכם תוכנית עסקית, דף הוצאות, ותחזיות פיננסיות לחמש השנים הבאות. כלים אלו יתנו לכם מושג לגבי גובה ההלוואה המתבקשת, ויעזרו למקור המימון להחליט האם לתת לכם הלוואה ובאיזו ריבית. לאחר שהחומרים שלכם יהיו מוכנים, צרו קשר עם בנקים ואיגודי אשראי ובצעו השוואת מחירים במטרה לקבל את התנאים הטובים ביותר

 

 

פתיחת עסק חדש

תוכנית עסקית חשובה מאוד להצלחת העסק
ולהשגת מימון

 

 

השלב החמישי של פתיחת עסק עצמאי: הקמת מבנה עסקי ומשפטי

הקמת מבנה עסקי ומשפטי תקני הוא שלב הכרחי בפתיחת עסק. קבלת ההחלטות בשלב זה של פתיחת עסק עצמאי משפיעה על כל היבטי העסק, החל מהאחריות המשפטית ועד לאופן גביית המסים. ישנן מספר אפשרויות למבנה עסקי הכוללים חברה בע”מ, שותפות, עצמאות ועוד.

בשלב זה של פתיחת עסק עצמאי, במטרה שהבחירה שלכם תשקף את צורכי העסק, יש לשקול את האלטרנטיבות השונות בזהירות ולהתייעץ עם יועץ מס או עורך דין המתמחה בתחום העסקי. החלטה זו ניתנת לשינויים, אך הם עלולים להיות מורכבים ולדרוש זמן ומשאבים רבים.

 

שלב זה של פתיחת עסק עצמאי כולל את הפרמטרים הבאים:

 

  • הגדרת תנאי השימוש: מהווים חוזה בין העסק לבין משתמשי האתר, האפליקציה או השירותים, קובעים את הכללים והגבלות השימוש ומספקים את ההבהרות הנדרשות. הם חשובים במיוחד כאשר אתם מציעים שירותים או מוצרים דיגיטליים, כיוון שהם מגנים על הזכויות והרכוש האינטלקטואלי של העסק, מספקים הגנה מפני שימוש לא ראוי, מאפשרים להתמודד עם תביעות משפטיות ולמנוע התנגשויות עם משתמשים

 

  • הגדרת מדיניות הפרטיות: אם אתם מתכננים להיות פעילים בדיגיטל ו/או לאסוף מידע אישי מלקוחות, עליכם לפרסם כוונה זו באתר שלכם או בכל ערוץ שיווק אחר במטרה לבנות אמון עם הלקוחות ולהתנהל נכון מבחינה משפטית

 

  • רישום העסק ברשויות המתאימות: במטרה לספק לו תוקף משפטי ושניתן יהיה להתחיל לפעול כיחידה עסקית רשמית

 

 

השלב השישי של פתיחת עסק עצמאי: פיתוח המוצר או השירות

השקעה בנושא של פיתוח מוצרים חדשים ו/או שירותים שהעסק מציע היא חיונית להצלחה כאשר אתם נמצאים בשלב של פתיחת עסק עצמאי. לכל מוצר או שירות יש מחזור חיים המורכב מחמישה שלבים: פיתוח, השקה, צמיחה, בשלות וירידה. היו מוכנים מראש לכל שלב במחזור חיי המוצר עקב השפעתו על הרווחיות. ניתן להגדיל את אורך חיי המוצר באמצעות הגדלת הוצאות שיווק, חדשנות או חיפוש שווקים חדשים.

 

כדי למזער סיכונים ולהקצות השקעות ומשאבים בצורה נבונה בשלב זה של פתיחת עסק עצמאי, מומלץ לשאול את השאלות הבאות:

 

  • האם המוצר או השירות החדש יעמוד בדרישות הלקוחות מבחינת עיצוב, קלות השימוש (ידידותיות למשתמש) ויתרונות הביצועים?

 

  • עד כמה המוצר או השירות פרקטי מבחינה טכנולוגית?

 

  • האם אתם יכולים לעמוד בדרישות התכנון, המשאבים והייצור?

 

  • האם ברור לכם מה אתם מקווים להשיג עם המוצר או השירות החדשים?

 

  • האם המוצר או השירות עונה על האסטרטגיה המתוארת בתוכנית העסקית?

 

 

איך אפשר לפתח מוצר או שירות חדשים בצורה יעילה בעת פתיחת עסק עצמאי?

 

להלן מספר שלבים שיעזרו לכם לעבור שלב זה של פתיחת עסק עצמאי חדש בצורה יעילה:

 

  • יצירת רעיונות

 

  • זיקוק הרעיונות במטרה לסנן

 

  • גיבוש הרעיון במטרה להבטיח שניתן לשנות את המוצר או השירות בהתאם למשוב של לקוחות ויצרנים

 

  • הגדרת קונספט במטרה לשקול פרמטרים כדוגמת היתכנות טכנית ופוטנציאל שוק. בשלב זה של פתיחת עסק עצמאי כדאי לשקול גם את נושא העיצוב

 

  • פיתוח קונספט ליצירת אבטיפוס של מוצר או שירות פיילוט

 

  • ניתוח אסטרטגי שמטרתו לוודא שהרעיונות משתלבים בתוכנית האסטרטגית של העסק

 

  • לשקול את נושא השקת המוצר הכולל החלטה כיצד למכור, לקדם ולתמוך במוצר או בשירות. לאחר מכן, אפשר להתקדם לשלב של קביעת תאריך ההשקה

 

כשמדובר על פתיחת עסק עצמאי חדש השלבים עשויים לחפוף, אך חשוב להיות בתזמון מדוייק ככל הניתן ובשליטה מרבית על העלויות.

 

 

שלב שביעי: יצירת נוכחות דיגיטלית

יצירת נוכחות דיגיטלית דורשת זמן, כסף ומאמץ. מלבד אתר אינטרנט, עליכם ליצור מסלולים המובילים אליו תנועה, ולשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים שהעסק שלכם שווה את הזמן שלהם. אז איך עושים את זה?

הסוד ליצירת נוכחות דיגיטלית חזקה הוא להופיע במספר סוגי פלטפורמות מרכזיות, בהם נמצאים הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, ולתרום להם תרומה חיובית ועקבית, או במילים אחרות, לספק להם ערך. אחת הדרכים לעשות זאת היא שיווק באמצעות תוכן. ככל שהקהל שלכם רואה את המעורבות שלכם באינטרנט ומקבל מכם ערך, כך גדלים הסיכויים שהוא יתפוס את העסק שלכם כאמין וכבעל מוניטין. לדברי מומחה השיווק ד”ר ג’פרי לאנט, במטרה שהוא ישקול לבצע רכישה, לקוח פוטנציאלי זקוק לשבע חשיפות למותג שלכם בשמונה-עשר חודשים*.

 

להלן רשימת שלבים ליצירת נוכחות דיגיטלית:

 

  • אתר אינטרנט: המרכיב המרכזי של המותג שלכם אליו תשאפו לייצר תנועה. האתר צריך לשקף את המוצר או השירות שלכם ולהציג באופן ברור ומקצועי את מה שהעסק שלכם מציע

 

  • הופעה בפלטפורמות מפתח: מחזקת את אמינות העסק והמוניטין שלו בקרב לקוחות פוטנציאליים ושותפים עסקיים. לדוגמה, פרופיל חברתי מותאם אישית לעסק ב-Linkedin, שמטרתו להגדיל את המומחיות שלכם בעיני הקהל ועמיתים מהתעשייה, לקדם קשרים מקצועיים ולייצר אמינות ומוניטין

 

  • מעורבות במדיה חברתית: מאפשרת אינטראקציה ישירה עם לקוחות ומהווה פוטנציאל להגברת חשיפה. באמצעות המדיה החברתית תוכלו גם לספק ללקוחות מענה שירותי, לקדם מבצעים ואירועים, לבנות קהילה מעורבת ונאמנה סביב העסק שלכם, לשפר את המוניטין ברשת ולתרום לצמיחת העסק

 

  • רישום מוצרים בשווקים מקוונים מרכזיים: מגדיל את הגישה למוצרים שלכם ומאפשר גישה רחבה יותר לקהל היעד. כך למשל, רישום מוצרים בשווקים מקוונים כדוגמת Amazon או eBay יאפשר לכם להגיע לקהל רחב יותר מאשר הלקוחות המקומיים בלבד

 

  • נוכחות במדריכים מקוונים: מדריכים מקוונים הם כלי חשוב להגברת הנוכחות הדיגיטלית של עסקים מקומיים. יצירת נוכחות במדריכים מקוונים כדוגמת Yelp או Google My Business מהווה דרך יעילה לשיפור נראות העסק באינטרנט. רישום העסק במדריכים אלו יוכל לספק ללקוחות פרטי התקשרות ומידע על שעות הפעילות, ולספק להם פלטפורמה לשיתוף חוות דעת ותרומה למוניטין העסק. חשוב לשמור על עדכניות המידע עקב השפעתה על אמינות העסק

 

  • ניהול ביקורות מקוונות: חיוני לשמירה על תדמית חיובית ופתיחת ערוץ תקשורת עם לקוחות. לדוגמה, אם לקוח פרסם עליכם ביקורת שלילית, תגובה מהירה ומכילה מצידכם יכולה להראות ללקוחות פוטנציאליים אחרים שאתם רואים ערך בקבלת משוב ושואפים לשיפור. לעומת זאת, ביקורות חיוביות יכולות לשמש כלי שיווקי עוצמתי, ולכן כדאי לעודד לקוחות מרוצים לשתף את חוויותיהם

 

  • פרסום מאמרי אורח: במידה ותפרסמו מאמרי אורח באתרים אחרים, תוכלו להגדיל את חשיפת העסק. חשוב לבחור בפלטפורמה בה נמצא קהל היעד שלכם. לדוגמה, אם אתם בעלי עסק בתחום הטכנולוגיה, פרסום מאמר אורח בבלוג טכנולוגיה פופולרי יכול להרחיב את החשיפה לקהל היעד שלכם

 

  • שימוש בטכניקות שיווק דיגיטליות: שיווק באמצעות תוכן, שיווק משפיענים ופרסום בתשלום הן דוגמאות לטכניקות למשיכת תנועה ולקוחות חדשים. שיווק באמצעות תוכן עוזר למשוך תנועה טבעית באמצעות תוכן מעניין ובעל ערך, שיווק משפיענים מנצל את הגישה והאמינות של אנשי מפתח במטרה להרחיב את החשיפה בקרב קהל היעד, ופרסום בתשלום מציע גישה ממוקדת ומיידית אליו. שילוב טכניקות אלו יכול להוביל לתוצאות משמעותיות בקידום העסק ברשת

  

לאחר יצירת נוכחות דיגיטלית, צריך גם לתחזק ולמנף אותה, ואתם מוזמנים לקרוא את הכתבה שלי העוסקת בנושא טיפים לשיווק דיגיטלי.

 

 

השלב השמיני של פתיחת עסק עצמאי: תכנון השיווק והמכירות

כשנמצאים בשלב של פתיחת עסק עצמאי, סעיף השיווק והמכירות של התוכנית העסקית הוא קריטי במיוחד, כיוון שהוא קובע כיצד אתם מתכננים ליצור חשיפה ולייצר רווח. בשלב זה חשוב לחדד את המרכיבים המרכזיים בכל הקשור לנושא של אסטרטגיה שיווקית. יישום יוזמות השיווק והמכירות צריך להתרחש לפני ההשקה ולאחר הגדרת תאריך היציאה לשוק.

 

להלן רשימת הפרמטרים העיקריים של השיווק והמכירות בעת פתיחת עסק עצמאי:

 

  • הצעת ערך ייחודית (UVP): מסייעת להבליט את עצמכם בשוק תחרותי באמצעות הדגשת התועלת המיוחדת או החידוש שהעסק שלכם מציע

 

  • אסטרטגיית תמחור: חשוב לתכנן את המחירים כך שמצד אחד ישקפו את התמורה והערך ללקוחות, ומצד שני יהיו מספיק אטרקטיביים במטרה לספק תחושת תמורה לכספם. בעת התמחור, יש להתחשב בעלויות הייצור ו/או ההפעלה ובמטרות הרווח שהצבתם לעסק. המחיר שתקבעו צריך לשקף את הערך שאתם מספקים ללקוחות תוך שמירה על רמת רווחיות שתסייע לעסק לצמוח

 

  • בניית תוכנית מכירות ו/או הפצה: מתארת איך המוצרים או השירותים שלכם יגיעו לקהל היעד וכוללת את ערוצי ההפצה ותהליכי המכירה

 

  • תוכנית שיווקית: מפרטת את הפעולות השיווקיות של העסק כדוגמת תוכן, מדיה חברתית ופרסום. מטרתה היא לבנות מודעות ולמשוך לקוחות פוטנציאליים

 

  • תקציב: קביעת המשאבים הכספיים המוקצבים למטרות שיווק ומכירות במטרה לאפשר ניהול יעיל ואפקטיבי

 

 

שלב תשיעי: בניית צוות

רוב בעלי העסקים חולמים על קבוצת אנשים מוכשרים העובדים יחד בצורה סינרגטית, אבל יש אתגר גדול בלגרום לקבוצת אנשים שונים לעבוד כמכונה משומנת היטב. חברי הצוות שלכם יכולים להיות מורכבים מעובדים, כישרונות עצמאיים, יועצים, סוכנויות או שילוב של כל הארבעה. ייתכן שחלק מהאנשים יעבדו במשרד וחלקם מרחוק, אבל כל עוד אתם מספקים להם את הכישורים, הכלים והסביבה הנכונים להצלחה, הם יוכלו לבצע את תפקידם בצורה ראויה ולקדם את מטרות העסק.

 

להלן רשימת טיפים ליצירת צוות מוצלח בעת פתיחת עסק עצמאי:

 

  • גיוס אנשים סקרנים ומסתגלים: על חברי הצוות להיות פתוחים ללמידה ולהסתגל במהירות לנסיבות משתנות ומידע חדש

 

  • גיוון: כולל ניסיון, כישורים, רקע ואפילו מיקום וסטטוס עבודה (שכיר או עצמאי). הגיוון מסייע להגביר את הידע והיצירתיות בעסק ולפתור מצבים שונים באופן יעיל

 

  • מטרה משותפת: חברי הצוות צריכים לחוש מטרה משותפת וכך יגברו הסיכויים לשיתוף פעולה ביניהם

 

  • תקשורת פתוחה: על חברי הצוות להרגיש בטוחים לקחת סיכון ולהיות פגיעים ואותנטיים. כך, הם יוכלו לשתף באופן בונה את החששות והמשובים שלהם

 

  • מיומנויות משלימות: חשוב שחברי הצוות יהיו בעלי מיומנויות משלימות שיאפשרו להם לעבוד יחד כיחידה מאוזנת. כל חבר צוות צריך להביא מיומנויות, ידע וניסיון המשלימים את שאר החברים ותורמים למטרות הכוללות של העסק. כך, ניתן להתמודד עם אתגרים בצורה יעילה ולמצוא פתרונות לבעיות

 

בנוסף לפרמטרים המרכזיים בתהליך בניית הצוות בעת פתיחת עסק עצמאי, חשוב להדגיש את חשיבות תהליכי הגיוס למציאת חברי הצוות המתאימים ביותר, ולשם כך יש להגדיר באופן ברור את הכישורים והתכונות הדרושים לכל תפקיד. שימוש בשיטות גיוס חדשניות וחקירת רקע מעמיקה יכולים לסייע במציאת המועמדים המתאימים ביותר.

לאחר גיוס העובדים, יש להשקיע בפיתוח קריירה והדרכות במטרה להגביר את מחוייבות ונאמנות העובדים ולשפר את כישוריהם ומקצועיותם. באמצעות כך תוכלו לקדם צמיחה ולהגביר את תפוקת ורווחיות העסק בטווח הארוך.

 

פתיחת עסק חדש

צוות עבודה מגובש ומגוון חשוב מאוד להצלחת
העסק ועמידה ביעדים

 

 

השלב העשירי של פתיחת עסק עצמאי: תכנון תפעולי

השלב של התכנון התפעולי בתוכנית העסקית שלכם הוא המקום בו עליכם להסביר בפירוט את היעדים, המטרות, הנהלים וציר הזמן של העסק. תכנון תפעולי מועיל למשקיעים, לעובדים ולכם, בעלי העסק, כיוון שהוא גורם לכם להיות פרקטיים ולחשוב על דרכי פעולה ותאריכי ביצוע.

 

שלב התכנון התפעולי בעת פתיחת עסק עצמאי צריך לענות על השאלות הבאות:

 

  • מי: הצוות או המחלקה האחראיים על השלמת משימות ספציפיות

 

  • מה: תיאור האחריות של כל מחלקה, צוות או עובדים

 

  • איפה: היכן יתקיימו הפעילויות העסקיות השונות?

 

  • מתי: תאריכי ביצוע המשימות והיעדים

 

  • כמה: העלות של כל מחלקה, צוות או עובדים

 

המפתח לתוכנית תפעול מוצלחת בעת פתיחת עסק עצמאי הוא מטרה ברורה המובילה ליצירת יעד תפעולי שכולם מתמקדים בהשלמתו. במטרה לייצר יעד תפעולי יעיל, יש להשתמש במודל SMART הקובע כי על כל יעד להיות ספציפי (Specific), ניתן למדידה (Measurable), בר-השגה ומציאותי (Attainable & Realistic) ונמצא על ציר זמן (Timely).

 

לאחר יצירת היעדים, עליכם למצוא את הדרכים לעמוד בהם, ולשם כך יש להקצות משאבים לכל מחלקה, צוות או עובד. בשלב זה יש לקחת בחשבון את הפרמטרים הבאים: הספקים, הציוד והטכנולוגיה העומדים לרשות גורמי הביצוע, צוות טכנולוגי (במידה ומדובר על מיזם טכנולוגי), צוות שיווק וצוות מכירות. כמו כן, יש לשקול עלויות ולבנות תקציב ייעודי לכל מחלקה תוך התחשבות במקום העבודה, שעות העבודה וכוח האדם.

 

השלב האחרון של התכנון התפעולי הוא יצירת ציר זמן עם אבני דרך במטרה לשמור על כולם ממוקדים ולאפשר מעקב יעיל. בחלק זה עליכם להחליט לגבי אבני הדרך הבאים:

 

  • מועד גיוס העובדים: האם ברמת הכנסה מסויימת? האם מיד עם תחילת העסק?

 

  • אבני דרך בייצור: לדוגמה, שלב העיצוב, שלב אבטיפוס המוצר, בדיקה והשקה

 

  • אבני דרך בשוק: לדוגמה, הגעה לכמות מסויימת של לקוחות, חתימה על שותפויות וביצועי הערכת שינויי מחירים

 

  • אבני דרך פיננסיות: כוללות בין היתר אירועי מימון, יעדי הכנסה ויעדי רווח

 

תוכנית התפעול שלכם מהווה הזדמנות להראות למשקיעים שאתם יודעים איך אתם רוצים שהעסק שלכם יתנהל.

 

 

פתיחת עסק עצמאי: טיפים לפתיחת עסק קטן 

כאשר מדובר על עסק קטן שלא מגייס עובדים, יש לשים לב שאתם זהירים מספיק ושאתם משקיעים את הזמן והאנרגיה שלכם בצורה יעילה. להלן מספר טיפים לפתיחת עסק קטן:

 

  • הכינו תוכנית עסקית מפורטת הכוללת מטרות ברורות ותקציב

 

  • בצעו מחקר שוק במטרה להבין את צרכי השוק והתחרות

 

  • פתחו נוכחות דיגיטלית ברשתות חברתיות ובנו אתר אינטרנט

 

  • נצלו כלים דיגיטליים לניהול כספים ולקוחות

 

  • הקפידו על תזרים מזומנים חכם

 

  • הקשיבו למשוב מלקוחות פוטנציאליים במטרה לשפר ולהתאים לצורכיהם

 

יש צורך גם במיקוד והבנה של ייחודיות העסק שלכם במטרה להבליט אותו בשוק. אני ממליץ לכם גם לחשוב על הכנת תוכנית עבודה להתמודדות עם אתגרים ולקיחת סיכונים מחושבים בהתאם למשאבים הזמינים.

 

 

רוצים לקפוץ למים של העצמאות? חשבו על האפשרות של פתיחת עסק עצמאי פטור

פתיחת עסק עצמאי פטור מאפשרת ליזמים להתנסות בעולם העסקי בעלויות נמוכות יחסית ובמינימום התערבות מנהלתית. זוהי הזדמנות מעולה להתנסות בעסקאות ולפתח יזמות עם סיכון נמוך תוך ניצול ידע וכישרונות אישיים.

פתיחת עסק עצמאי פטור מאפשרת לכם לבחון את הרעיון העסקי ומסייעת בבניית בסיס לעסק בר-קיימא, תוך פיתוח הבנה בסיסית של ניהול עסק, תזרים מזומנים ושיווק. זהו שלב חשוב לקראת הגשמת החלום העסקי והגעה אל עצמאות כלכלית.

 

 

10 טעויות שיש להימנע מהן במקרה של פתיחת עסק עצמאי

הכנתי עבורכם עוד חלק חשוב בנושא של טיפים לפתיחת עסק קטן, בינוני וגדול. להלן רשימת טעויות נפוצות במקרה של פתיחת עסק עצמאי:

 

  • חוסר בתוכנית עסקית ברורה: תוכנית עסקית משמשת כמפת דרכים לעתיד, מסייעת במיקוד הרעיונות והמטרות, וחשובה לשכנוע משקיעים פוטנציאליים ולניהול יעיל של העסק. לכן, היא מהווה גורם חשוב מאוד כאשר מדובר על שלב של פתיחת עסק עצמאי

 

  • פיתוח מוצר שלא מתוך צורך שוק: יש לוודא שהמוצר או השירות שלכם פותר בעיה או מספק ערך ללקוחות פוטנציאליים. חשוב לבצע מחקר שוק לפני ההשקה

 

  • אי-זיהוי קהל יעד באופן מדויק: חשוב מאוד להבין מי הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, מה הם מחפשים, ואיך לשווק אליהם בצורה יעילה

 

  • תזרים מזומנים לקוי: חשוב לתכנן מראש ולהבין איך תממנו את העסק לפני שההכנסות יתחילו לזרום

 

  • התעלמות ממשוב לקוחות פוטנציאליים: גורם זה יכול להיות מקור עצום ללמידה ושיפור, וחשוב להתייחס אליו בשלב של פתיחת עסק עצמאי ובשלבים שאחריו

 

  • חוסר מיקוד שיווקי: ניסיון לפנות לכל השוק במקום להתמקד בנישה ספציפית

 

  • תלות יתר במקורות מימון חיצוניים: תלות בכספים ממשקיעים או הלוואות יכולה להיות מסוכנת אם אין תכנון נכון להחזרת הכספים

 

  • אי-ניצול טכנולוגיות חדשות: חשוב להישאר מעודכנים בכל הנוגע לטכנולוגיות וכלים חדשים היכולים להגביר את יעילות העסק, לייצר יתרונות תחרותיים ולהוביל להגדלת רווחים

 

  • תמחור שגוי: קביעת מחירים גבוהה מדי או נמוכה מדי עלולה להרחיק לקוחות או לא לכסות את העלויות

 

  • משיכת משכורת גבוהה מדי ע”י בעל העסק: בעלי עסקים חדשים נוטים לעיתים לשלם לעצמם משכורת גבוהה מידי, וזה יכול לסכן את היציבות הפיננסית של העסק. חשוב לשמור על שכר דיסקרטי ומדוד בתחילת הדרך כדי להבטיח שיש מספיק מזומנים להשקעה חוזרת בצמיחה ובפיתוח העסק

 

 

פתיחת עסק עצמאי: סיכום המדריך המעשי

אחת ממטרות הכתבה היא לספק לכם מענה יסודי לשאלה איך לפתוח עסק עצמאי, אך חשוב מאוד שתזכרו כי הקמת עסק עצמאי דורשת לקיחת סיכונים. כשמדובר על פתיחת עסק עצמאי השלבים השונים וביצועם באופן יסודי חשובים למזעור הסיכונים ולהגדלת פוטנציאל ההצלחה.

פתיחת עסק עצמאי אמנם דורשת אומץ, אבל אם כבר הגעתם לסיטואציה בה אתם שואלים את עצמכם איך להתחיל עסק עצמאי, כנראה שאתם מאמינים ברעיון שלכם או בסיכויי הצלחתכם. היו יסודיים, הקפידו לבצע את כל השלבים וקחו סיכונים באופן מושכל. כך, סיכויי ההצלחה שלכם יהיו גבוהים יותר.

 

 

References

*-“How Many Contacts Does It Take Before Someone Buys Your Product?”. Cityroom, Business Insider.

 

אהבתם? שתפו עם חברים שיכולים גם לאהוב!

Picture of יובל פוגל<br/>מומחה תוכן ומקדם אתרים
יובל פוגל
מומחה תוכן ומקדם אתרים

עוסק בכתיבת תוכן משנת 2007 וכותב טקסטים שיווקיים ואינפורמטיביים בתחומי עסקים, שיווק, התפתחות אישית ועוד. מומחה ביצירת תכנים שיווקיים מקיפים, יסודיים, מניעים לפעולה ומוכרים המותאמים לקהלי יעד שונים.

בעל תואר ראשון במנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני בהצטיינות תואר ודיקן מהאוניברסיטה הפתוחה. לרשותי ידע עשיר וניסיון מוכח בשיווק דיגיטלי בתחומי התוכן, SEO (קידום אורגני), ניהול נכסים דיגיטליים ועוד.

במהלך השנים השגתי תוצאות מרשימות במגוון תפקידים. דוגמה מרכזית לכך הייתה בזמן בו הייתי מנהל וכותב תוכן בחברת ביוטכנולוגיה מובילה. למרות שהתחום היה חדש עבורי, כתבתי מאמרי SEO בנושאים מדעיים, עליהן היו חתומים מדענים בכירים מהעולם. מלבד הדיוק המדעי, התמודדתי גם עם אתגר הנגשת התוכן לקהל הרחב בשילוב הנעה לפעולה. התוצאות לא איחרו לבוא, והמאמרים שיפרו משמעותית את נראות החברה ומוצריה במנועי החיפוש, העלו את הדירוגים והגדילו את התנועה האורגנית לאתר.

מעוניינים שאסייע גם לכם? מוזמנים ליצור קשר ולהצטרף לניוזלטר שלי לקבלת עדכונים, טיפים שיווקיים וערך.

הירשמו לניוזלטר שלי לקבלת ערך ותוכן ייחודיים

הרשמה לניוזלטר
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.